Renovace kamen I. – Šamotová válcová kamna

Zdroj: TV Nova

V první reportáži o renovaci kamen si ukážeme, jak opravit a zprovoznit stará válcová či hranatá kamna.

Tato kamna se vyskytovala ve velkém množství a v různých provedeních na celém území Rakouska-Uherska, později Čech a přesně odrážela dobovou módu – historismus, secesi, art deco apod. Pro svoji krásu, funkční spolehlivost a jednoduchost se do současnosti zachovala v mnoha domácnostech a chalupách. Dnes je však, po všech těch letech provozu, na místě jejich celková nebo alespoň dílčí oprava. My se z reportáže dozvíme, jak je znovu vyšamotovat, upravit plechové i litinové části, oživit smalt apod.

Kamna, která se rozhodneme renovovat, musíme alespoň částečně rozebrat. U šamotových kamen bývá největším problémem vypálené (rozsypané) šamotové topeniště. K jeho opravě nám poslouží žáruvzdorná malta, která se používá pro opravy topenišť, ale i k lepení žáruvzdorného zdiva, kamene, sporáků nebo kotlů. Lze ji pořídit v sypké podobě nebo jako konzistenci pro přímé použití. Tento tmel použijeme do všech míst, kde teplota nepřesáhne 1350 °C. Dále pro opravy můžeme použít šamotové cihly nebo plátky. Nejprve se pokusíme původní šamotovou vyzdívku pomocí majzlíku očistit od napečených částí, potom praskliny a menší vady opravíme šamotovou maltou. Většinou je však poškození větší a pak je nutno po odstranění kompletní šamotové vyzdívky (při tom pozor na poškození vnějšího pláště) nařezat šamotové plátky a pomocí šamotové malty vyrobit vyzdívku novou. Původní kruhové šamotové díly se již nevyrábějí, ale někdy lze použít i šamotové válcové prvky, které jsou součástí kompletních komínových systémů.

Ostatní litinové i plechové díly očistíme od vrstev rzi, nečistot, barev apod. pomocí drátěných kartáčů, různých „barvožroutů“, případně pískováním. Litinové díly potom můžeme natřít pastou, kterou si namícháme sami za pomoci grafitu, krému na boty a terpentýnu. Rozředíme do olejové konzistence a pak dvakrát potřeme pomocí štětce. Po zaschnutí vyleštíme měkkým kartáčem (jako na boty). Plechové části rovněž zbavíme starého nátěru a nečistot a můžeme je natřít vhodným nátěrem, například můžeme použít stejný jako na litinové prvky, někdy nám poslouží i silikonová barva (černá na výfuky). Původně niklované díly, které kamna dříve bohatě zdobily, se pokusíme vyleštit brusnými pastami. Při absenci niklu lze natřít pastou (jako litinu), případně nechat po vybroušení povrchu znovu poniklovat a vyleštit profesionálně.
Dalším krokem je omytí slídových plátků, které často bývaly v předních dvířkách, octovou vodou. V horším případě je pak nutné zakoupit slídu novou, kterou lze na požadovaný rozměr nastříhat běžnými nůžkami.

Poškození vnějšího smaltování plášťů doporučujeme vždy řešit a zatupovat (to znamená zatřít) stejnou pastou jako litinové díly. Nebojte se černých míst, ke starým kamnům patří a dodávají jim ten správný design. Nikdy nenatírejte tak často používanou stříbřenkou ani žádnou podobnou barvou. Vždy je výsledek horší než původní verze. Samozřejmě je možné, a při zrezivění pláště je bohužel i nutné, vyrobit plášť nový, který lze pak i profesionálně smaltovat a vytvořit různá barevná provedení. Nakonec je dobré smaltované části nastříkat silikonovým olejem, který povrch krásně oživí.

 

 

Přečtěte si také:
Krby a kamna
Krbová kamna
Teplovodní krby a kamna
Zahradní krby a udírny
Stavba krbových kamen
Kachlová kamna, možnosti při výstavbě
 

 

Staňte se fanoušky Loskutáka na Facebooku

Nova.cz