Zdravá strava I. – Úvod

Publikováno 25. 2. 2013
Zdroj: TV Nova

Loskuták si pro vás připravil malý seriál o zdravé výživě a celkově zdravém životním stylu, v pomyslném prvním díle se zaměříme na tzv. výživový stav, který bychom měli znát před tím, než se pustíme do úpravy jídelníčku. A k tomu nám poslouží speciální diagnostický přístroj. Podívejte se.

Zdravý životní styl, zdravá strava – většina lidí si pojem zdravá strava spojuje se slovem DIETA, hubnutí. Dieta je způsob stravování vedoucí k nějakému cíli (nejčastěji je to chápáno jako REDUKČNÍ DIETA, vedoucí k redukci hmotnosti, ale jsou i „nemocniční diety“ např. žlučníková dieta, dieta na odbourání kyseliny močové…). Zdravou stravu si s pojmem DIETA nespojujme, jde spíš o zdravý životní styl, tedy kombinace zdraví prospěšných potravin, pravidelného pohybu a duševní hygieny. Zdravý životní styl není nic jiného než dodržování pravidel zdravého životního stylu = racionální strava + pohyb+odbourání stresu.

Prvním krokem k tomu, než zahájíme nějakou výraznější změnu v jídelníčku či pohybu nebo než začneme hubnout, by mělo být zjištění, jak na tom fyzicky vlastně jsme, jaký je náš výživový stav. K tomu slouží různé diagnostické metody.
Na začátku každého hubnutí si každý řekne: chci zhubnout, ale o kolik? 10 kg… Do kdy chci tyto kilogramy shodi? atd… Prostě na začátku redukce váhy (nebo úpravy životního – stravovacího režimu) je potřeba si říci, jakého cíle chceme dosáhnout. Každý by měl znát „vstupní data“, nechá se tedy změřit, diagnostikovat svůj výživový stav.

Asi nejčastější postup je, že se zvážíme a změříme. Z toho většina lidí vypočítá tzv. BMI (index tělesné hmotnosti), což je vlastně hmotnost na plochu těla (vypočítá se hmotnost děleno výška v metrech na druhou). Ovšem pozor, tento ukazatel nám nic neříká o obsahu tuku, svalů, vody v těle. Takže mladý trénovaný sportovec, samý sval, který váží např. 90 kg a měří 175 cm se může podle BMI zařadit do kategorie obézní, což určitě není. (normální hmotnost BMI do 28, nad 30 má nadváhu, vyšší BMI obézní).

Proto je mnohem důležitější obsah tuku v těle, protože tuk je to, co nám vadí z estetického, ještě hůře ale také ze zdravotního hlediska. Na to nám však již prostý vzorec nestačí, musíme využít pokročilejších technik. Nejpoužívanější je tzv. – bioimpedanční měření. Na to jsou různé profi přístroje. (Pozn.: přístroj na měření tuku tam budeme mít, výstup z něj je v příloze námětu). Do těla proudí slabý elektrický proud a na základě různého odporu tkání se změří obsah tuku, svalů, vody v těle. (Obsah tuku v těle má být 10-20% u muže, 20-30% u ženy, máme-li víc, měli bychom zhubnout).

Tuk – podkožní a tzv. viscerální (to uvidíme po změření), podkožní nám vadí spíš esteticky, viscerální tuk zdravotně (tuk v okolí vnitřních orgánů) - riziko vzniku kardiovaskulárních chorob a diabetu II. typu.

Přístroj, který budeme mít ve studiu, toho ale umí mnohem více. Podívejte se na reportáž.

 

 

Staňte se fanoušky Loskutáka na Facebooku

Nova.cz